09 augusti 2008

Älgköttsrecept

1 kg älgkött 5 dl creme fraiche 3 dl grädde 1 dl soya 1 tsk rågad sambal oelek 1 röd paprika 1 gul paprika Skär köttet i tunna skivor (ca 5mm) eller i små bitar. Lägg köttet i en smord ugnsfast form. Blanda creme fraiche, grädde, soya och sambal oelek, häll över köttet och grädda mitt i ugnen på 175 grader i 1½ timme. Hacka paprikan och strö över köttet innan servering. Tycker man inte om paprikan så behövs det inte, eftersom det är mycket soya så ser maten väldigt mörk ut och då lättar paprikan upp det hela bara... Tillsätt INGA kryddor, soyan och sambal oelek ger nog med smak på köttet! När vi åt hade vi sallad och klyftpotatis till. Svårt enkelt och tokgott!! Sånna recept gillar jag!!

2 kommentarer:

Caritha Lindqvist sa...

Hej hej
Ville bara tala om att jag, min syster och våran mamma gjorde denna måltid och vi har aldrig ätit något så otroligt gott.. Detta recept vill jag verkligen rekommendera till alla :-)

Ha en fortsatt trevlig helg på julen och ett gott nytt år :-)

Varma hälsningar
Caritha Lindqvist i Filipstad, Värmland

Annelie sa...

Ja det är verkligen kanongott.. funkar på fläskfilé också men då kan man ju inte ha det inne i ugnen lika länge :)